zondag 18 november 2012

Christmas crochet star tutorial

Is it too early to show you some Christmas inspired crochet? If you think so, just don't read any further until you're ready!

Is het te vroeg om al wat kerst haaksels te tonen? Ja? lees dan maar niet verder (tot je er klaar voor bent!)

Are you still here? OK then, here we go!

Ben je er nog? dan gaan we verder!



I made this little angel, and the stars garland for my mother's birthday.

Dit engeltje en de sterrenslinger maakte ik voor mijn moeders verjaardag.




I soaked the stars in a mixture of water and sugar to stiffen them. Now, they're really hard and shiny.

De sterren heb ik gesteven mbv een mengsel van suiker en water. Nu zijn ze keihard en ze glimmen een beetje.



To crochet the stars, I used a 1,75 mm crochet hook and scheepjeswol maxi yarn, but you could make them with some thicker yarn too.

Round one: chain 4, close with a slipstitch
Round two: chain two, then 3 double crochets, chain 2, * 4 double crochets,  chain 2 * (repeat 3 more times between * and *)
Round three: *  make 3 double crochets, chain 2, 3 double crochets in the first opening between the sets of 4 double crochets of the previous round and attach with a single crochet between the second and third double crochet of each set * (repeat four more times between * and * )
Round four: work around your star with a round of single crochets, one for each stich of the previous round, but crochet 2 SC-chain1-2 SC in every point of your star (5 times).

Done!

Now, if for a change you'd like to make your stars hard and shiny (which I think is really nice for a Christmas ornament), and make them stay in shape, you could do the following:


Mix some water and sugar (use twice as much sugar as water), and heat it until all the sugar is dissolved in the water. Allow to cool. Then soak your stars in this syrup, put them on a flat surface, shape them and let them dry. Thismay take an entire night. You may want to turn them around carefully every now and then.
They are ready when they are perfectly dry and no longer sticky. Now you can use them in any way you like. I pulled a string through them, tied a few knots to keep the stars in place and then I  had a garland.

Below you can see the difference: the star on top has been stiffened, the one below is as natural as it was when I made it. I don't think you need to stiffen every little ornament you make, but it may be nice for a change.

PS you can was your work if you have to at some point. Just give it the same water/sugar treatment afterwards and it will be hard and shiny as ever!



Voor deze sterretjes gebruikte ik Scheepjeswol maxi garen en een haaknaald van 1,75 mm, maar je kunt ze natuurlijk ook wat groter maken, met dikker garen.

Het patroon voor deze sterretjes staat vast al ergens op internet, ik zag er een plaatje (weet niet meer waar) en ging uit de losse pols aan het werk. Dit is hoe ik ze maakte:

Toer 1: haak een ring van vier lossen
Toer 2: haak 2 lossen, drie stokjes en twee lossen, * 4 stokjes, 2 lossen * (herhaal nog 3 keer tussen * en *)
Toer 3: haak in elke opening tussen de sets van vier stokjes het volgende: * 3 stokjes, 2 lossen, 3 stokjes, bevestig met een halve vaste tussen het 2e en 3e stokje van de sets van 4 uit de vorige toer*
herhaal dit (*,*) nog 4 keer
Toer 4: haak om je ster heen met vasten; een vaste in elke steek van de vorige toer behalve in de 5 punten van de ster. Daar haak je steeds 2 vasten, 1 losse, 2 vasten.

Klaar!

Als je de sterren op wilt stijven doe je dat als volgt:

maak een mengsel van water met suiker, altijd in de verhouding 1:2. je gebruikt dus 2 keer zoveel suiker als water. Verhit dit mengsel tot de suiker volledig is opgelost. Laat goed afkoelen! Dompel dan de sterren onder in het mengsel, laat eventueel overtollige siroop van je ster afdruipen, breng de ster in vorm en leg te drogen op een platte ondergrond. Dit kan wel een hele nacht duren. Je kunt de ster tussendoor even keren (als je tenminste niet ligt te slapen!). De ster is klaar als hij helemaal hard en droog is (en niet meer plakkerig aanvoelt).

Nu kun je ermee doen wat je wilt. Ik haalde er een koordje door en maakte er een slinger van.

Op de foto hier boven kun je goed het verschil zien tussen een opgesteven ster en een 'gewone' ster. Niet dat ik vanaf nu al mijn haakwerk in een suikerbadje ga mikken, maar voor een anders dan anders effect vond ik het deze keer wel erg leuk!

2 opmerkingen:

  1. So sweet and amazing work!!! Love withe decorations! Thanks so much for sharing the great tutorial! I'd love for you to visit my blog.
    Happy week !

    Hugs from Portugal,

    Ana Love Craft
    www.lovecraft2012.blogspot.com

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Wat een goed idee om het te stijven in suikerwater, nog niet aan gedacht!

    BeantwoordenVerwijderen

Hello you, welcome to my blog and thank you for leaving a message!